Nagy márkák történetei – Hogyan indult és hová jutott a Dell? Get more out of now!
PC Aréna Blog

Nagy márkák történetei – Hogyan indult és hová jutott a Dell? Get more out of now!

Dec 01, 2020

Mivel a kínálatunkban csupa olyan világhírű márkajelzéssel találkozhatsz, mint a Dell, a Lenovo, A HP, vagy a Fujitsu, ezért egy minisorozat keretein belül most bemutatjuk a többnyire évtizedekre visszanyúló történeteiket az indulásuktól egészen napjainkig. Sokszor két hasonló teljesítményű PC közül azt választja az ember, ami egész egyszerűen szimpatikusabb. Amelyikhez társítunk valami pluszt. Ilyen lehet például a cég háttere, a benne kulcsszerepet játszó személyek tekintélye.

Ha mindig is érdekelt a számítástechnika, vagy egyszerűen csak szeretnél kicsit többet megtudni a saját géped történetéről, ha meghajolsz a tech szakma nagyjai előtt, akkor itt a helyed! Kényelmesen ülsz? Akkor vágjunk is bele és kezdjük az egyik nagy kedvenccel: A Dell-el!

Get more out of now!

Hozz ki többet a jelenből szlogennel fut a mára már nagysikerű tőzsdei vállalat, a Dell Incorporated. Nem volt ez mindig így, hiszen egy szimpla számítógépes kft. -ként indultak 1984-ben, 36 évvel ezelőtt Michael Dell (árulkodó a név) és Kevin Rollins összefogásának köszönhetően. Ahogyan rengeteg sikeres vállalkozás, ez is egy kollégiumi szobából indult. Texasban járunk ekkor a fiatal Dell szárnypróbálgatásai idején. Nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy a személyi számítógépek összerakásán keresztül a technológia segítségével jobbá, könnyebbé teszi az emberek életét.

Vagy ahogyan ő is fogalmaz, segíteni kell az embereknek, hogy minél inkább kibontakozhassanak, minél többet hozhassanak ki magukból, a jelenükből. Először alkatrészekből szereltek össze IBM szabványnak megfelelő gépeket méghozzá a PC’s Limited névre keresztelt vállalkozásuk keretein belül. Eszméletlen elszántság és talán egy kis szerencse is kellett ahhoz, hogy mindössze 1 év alatt egy saját pc dizájnnal rukkoltak elő, ami történetesen Intel 8088 procival és 8 MHz-en hasított.

Fókuszban az egyéni igények és a kényelem

Már akkor is a vevők maximális kiszolgálása volt a cél, ezért egyedi kéréseket is teljesítettek a megrendelések elkészítésekor. Olcsóbb és sokkal komplexebb megoldást kínáltak a vevőknek, ráadásul az összeszerelést is vállalva, kényelmes és népszerű szolgáltatást képviseltek. Dell ezután úgy döntött, hogy az első éves 6 millió dolláros bevétel motiválóbb, mint az iskolapad, így hát otthagyta az egyetemet.

Névváltoztatás – a tőzsdére lépés előtti pillanat

1988-ban cserélték le először a nevüket PC’s Limited-ről Dell Computer Corporation-re változtatva. Eddigre már népszerűvé vált a szervízprogramjuk, ami egy időközben felmerülő új vásárlói igényt is kielégített: a pc-k rohamos elterjedésével párhuzamosan egyre inkább szükség volt a javításra és karbantartásra is. Ebben az évben tőzsdére is vitték a céget, melyet azóta is jegyeznek a New York-i tőzsdén. Így hát elmondható, hogy nem csak technológiai, de jó kereskedelmi érzékkel megáldott figurákról beszélünk.

Az első laptopjukat is ekkortájt, 1989-ben készítették el és dobták piacra. Ez azért lényeges elem, mert nem sokkal korábban, 1983-ban indult el egyáltalán a felhajtható képernyős laptopok gyártása. Tehát a gyors reakcióidő és az egyedi tervezés is rajongást keltett az emberekben a márka iránt.

Sokáig ragaszkodtak a B2C modellhez

Megpróbálták ugyan a viszonteladókon, szervízeken, raktárokon keresztül értékesíteni a portékát, azonban nem vált ez az üzleti modell. Az eladótól direktben a vásárlónak felálláshoz tértek vissza, és kitartásuk meg is hozta a gyümölcsét. ’92-ben már a Fortune Magazin hasábjain a világ top 500 legnagyobb vállalatai közé sorolták. ’99-ben az USA legnagyobb személyi számítógép kereskedőjévé váltak. Innen már nem volt visszaút az újabb és újabb világsikerek elől.

Mai napig, 2003 óta Dell Incorporated néven, súlyos szereplők a piacon a pc-k mellett nyomtatókkal, multimédiával, tévékkel és zenei eszközökkel is kitörtek a piacra. 2005-ben pedig már a Fortune Magazin így fogalmazott róluk: A világ legbámulatosabb vállalata.

Gondolod, hogy 2020-ban is van mit mutatniuk? De még mennyire!